1. خانه
  2. -
  3. مبدل حرارتی
  4. -
  5. خنک کن روغن هیدرولیک

برای دریافت کاتالوگ محصولات روی لینک زیر کلیک نمایید.

در صورت نیاز به مشاوره رایگان، می توانید با شماره تماس های شرکت، تماس حاصل فرمایید.

خنک کن روغن هیدرولیک 

روغن هیدرولیک یکی از سیالات پر کاربردی است که در صنایع وکارخانجات نقش مهمی را به عنوان سیال روان کننده و انتقال دهنده نیرو ایفا می کند. روغن هیدرولیک در اثر این فرایند ها دچار افزایش دما شده و خواص فیزیکی مهم خود، از جمله خاصیت روان کاری خود را از دست می دهد. لذا خنک کاری روغن هیدرولیک یک امر بسیار ضروری برای کاهش هزینه های صنایع می باشد. شرکت ویرا تجهیز صنعت، در سال های اخیر اقدام به تولید خنک کن روغن هیدرولیک از نوع آب خنک و هوا خنک کرده و سعی نموده است با طراحی اصولی و درست،  بازدهی این خنک کننده ها را افزایش دهد.

برای خرید انواع خنک کن روغن هیدرولیک آب خنک و هوا خنک می توانید با کارشناسان واحد فروش شرکت تماس گرفته و علاوه بر کاتالوگ محصولات، مشاوره های لازم را دریافت نمایید.

قیمت خنک کن روغن هیدرولیک

کاهنده دمای روغن هیدرولیک 

همان طور که اشاره شد، روغن هیدرولیک در اثر روان کاری در تجهیزات از جمله در یاتاقان های لغزشی در توربین های نیروگاهی و پمپ ها و همچنین در اثر تحمل فشار در دستگاه های پرس هیدرولیک ، دمای آن به شدت افزایش پیدا می کند. حداکثر دمایی که روغن هیدرولیک با بازدهی مناسب می تواند به کار خود ادامه دهد، دمای 60 الی 80 درجه سانتی گراد است. افزایش دمای بیشتر از مقادیر ذکر شده، می تواند باعث اکسیداسیون روغن و کاهش ویسکوزیته آن شود. این عامل باعث تخریب قطعاتی که به صورت مداوم با روغن در تماس هستند شده و هزینه قابل توجهی را علاوه بر هزینه از بین رفتن روغن، به سیستم وارد می کند. لذا برای کاهش هزینه های جانبی و نگه داشتن دمای روغن در دمای متعادل، باید از یک کاهنده دما یا خنک کن روغن هیدرولیک استفاده شود. مبدل حرارتی آب و روغن ( آب خنک ) و مبدل حرارتی هوا خنک از جمله کاهنده های دمای روغن هیدرولیک می باشند که در مسیر روغن داغ بعد از انجام فرایند قرار گرفته و منجر به خنک شوندگی آن می شوند. 

سیستم خنک کننده روغن هیدرولیک 

یک سیستم خنک کننده روغن هیدرولیک، تنها از یک مبدل حرارتی تشکیل نشده است. بلکه از مجموعه ای تجهیزات و سیال ثانویه تشکیل شده است. به طوری که برای به جریان انداختن سیال ثانویه و طراحی یک فرایند برگشت پذیر به تجهیزات جانبی از جمله چیلر، پمپ برا سیال آب و فن برای سیال هوا نیاز است. در ادامه به اجزای سیستم های خنک کن روغن هیدرولیک به صورت مجزا برای نوع آب خنک و نوع هوا خنک می پردازیم:

اجزای سیستم خنک کن روغن پوسته و لوله ( آب خنک) :

  • مبدل حرارتی پوسته و لوله روغن هیدرولیک: وظیفه تبادل حرارتی سیال آب و سیال روغن را دارد و موجب خنک کاری روغن می شود. 
  • پمپ آب : وظیفه پمپاژ و به گردش درآوردن آب را دارد. در این سیستم هر چه قدر دبی آب و در نتیجه سرعت گردش آن بالا باشد، روغن در مدت زمان کمتری خنک می شود. لذا علت وجود پمپ در سیستم، افزایش دبی و آشفته سازی جریان آب است. 
  • چیلر جذبی خنک کننده آب: سیال آب پس از عبور از مبدل حرارتی یا خنک کن روغن هیدرولیک، گرم شده و برای برگشت دوباره به مدار و استفاده مجدد، نیاز است تا دماهای پایین تر از دمای محیط ( به عنوان مثال 15 درجه سانتی گراد ) خنک گردد. چیلر این وظیفه را برعهده دارد. 

اجزای سیستم خنک کن روغن هوا خنک ( افقی، عمودی و V شکل )

  • لوله های حاوی روغن هیدرولیک فین دار: لوله های حاوی روغن در واقع همان خنک کن روغن هیدرولیک هستند که جریان هوا قرار است از مابین لوله ها و پره ها عبور کرده و موجب خنک کاری روغن شود. 
  • فن دمنده یا مکنده: فن دمنده یا مکنده، وظیفه آشفته سازی جریان هوا را برعهده دارد و با افزایش دبی جریان هوا می تواند نرخ تبادل حرارتی را به بیشترین مقدار ممکن برساند.
  • محرک برقی ( الکتروموتور ): این محرک وظیفه به گردش درآوردن فن را دارد. محرک برقی می تواند در انواع مختلف قابل کنترل و …. استفاده شود. 

انواع مبدل حرارتی خنک کننده روغن هیدرولیک 

مبدل های حرارتی خنک کننده روغن هیدرولیک عموما به دو دسته زیر تقسیم بندی می شوند:

  • مبدل خنک کننده روغن آب خنک
  • مبدل خنک کننده روغن هوا خنک

مبدل حرارتی خنک کننده روغن آب خنک 

مبدل خنک کن روغن هیدرولیک آب خنک

این نوع خنک کن روغن هیدرولیک، به صورت پوسته و لوله ساخته می شود. به طوری که جریان روغن در داخل پوسته و بیرون از لوله های مسی جریان داشته و جریان آب به عنوان خنک کننده در داخل لوله های مسی در جریان است. مبدل حرارتی پوسته و لوله معمولا به دو صورت دو پاس با یک تیوب شیت و دو پاس با دو تیوب شیت ساخته می شود. به طوری که نوع دو پاس با دو تیوب شیت دارای لوله های مسی دو سر باز بوده که روی تیوب شیت ها سوار هستند. در نوع دو پاس با یک تیوب شیت نیز، لوله های مسی به صورت U شکل ساخته می شوند و از یک سمت پوسته روی تیوب شیت سوار هستند و در طرف دیگر بدون وجود تیوب شیت، صرفا یک انحنا دارند. برای خنک کن روغن هیدرولیک، در صورتی که از نوع دو پاس با دو تیوب شیت استفاده گردد، امکان تمیز کاری فیزیکی لوله های داخلی در صورت رسوب گیری را دارند و با صرف هزینه کمتری این عمل امکان پذیر است. 

در خنک کن روغن هیدرولیک آب خنک، برای داشتن بازدهی بالا، نیاز است که جریان روغن و آب به صورت متقابل باشند. چرا که در این حالت بیشترین نرخ انتقال حرارت اتفاق می افتد. در شکل فوق یک مبدل حرارتی خنک کن روغن هیدرولیک آب خنک دو پاس با دو تیوب شیت را مشاهده می کنید.
از این نوع خنک کن، برای خنک کاری روغن داغ شده در دستگاه های تزریق پلاستیک و پرس هیدرولیک استفاده بیشتری می شود.

در جدول زیر مشخصات مبدل های حرارتی پوسته و لوله تولیدی شرکت ویرا تجهیز صنعت آورده شده است. مبدل های تولیدی از نوع دو پاس با دو تیوب شیت بوده و از لوله های مسی با کیفیت با قطر 10 میلی متر و ضخامت 1 میلی متر استفاده شده است. در صورتی که مشخصات در خواستی مشتریان خارج از این لیست باشد، امکان ساخت و تولید بر اساس نقشه درخواستی وجود دارد.

قیمت مبدل خنک کننده روغن هیدرولیک تولیدی شرکت ویرا تجهیز صنعت

مبدل حرارتی خنک کننده روغن هوا خنک

مبدل خنک کن روغن هیدرولیک هوا خنک

همان طور که اشاره شد، این نوع خنک کن روغن هیدرولیک در انواع مختلف عمودی، افی و V شکل می تواند ساخته شود. نوع طراحی آن کاملا وابسته به شرایط محیطی است. در این نوع خنک کن روغن هیدرولیک، جریان هوا به صورت عمود، به لوله های حاوی روغن توسط یک فن دمیده می شود. در صورتی که از فن استفاده نشود، جریان هوا به صورت اختیاری بوده و نرخ تبادل حرارتی به کمترین مقدار ممکن می رسد. ولی در اکثر خنک کن های روغن هیدرولیک هوا خنک، از فن دمنده یا مکنده برای ایجاد جریان هوای اجباری استفاده می گردد.

از طرف دیگر به دلیل اینکه هوا دارای ضریب انتقال حرارت و چگالی پایینی نسبت به آب بوده و این عامل به طور موثر در پایین بودن نرخ تبادل حرارتی موثر است، لذا برای افزایش نرخ تبادل حرارتی، اغلب از لوله های حاوی روغن هیدرولیک به صورت فین دار یا پره دار استفاده می شود. به همین دلیل در ازای شرایط یکسان و نرخ تبادل حرارتی یکسان، خنک کن روغن هیدرولیک هوا خنک نسبت به نوع آب خنک معمولا ابعاد بیشتری داشته و به دلیل استفاده از تجهیزات الکتریکی نظیر فن و الکتروموتور، قیمت بالاتری نیز دارد. از مبدل حرارتی خنک کننده روغن هوا خنک در مواردی که استفاده از آب مقرون به صرفه نبوده و یا دسترسی به آب شرایط سختی را دارد، استفاده می گردد. در شکل فوق چند نمونه از انواع مبدل خنک کننده روغن هوا خنک ( بدون فن و فن دار ) را می بینید.

قیمت و خرید مبدل خنک کننده روغن هیدرولیک 

راندمان و قیمت مبدل حرارتی خنک کننده روغن هیدرولیک به عوامل مهمی نظیر ابعاد، نوع سیستم خنک کاری و دبی روغن و.. بستگی دارد که هنگام خرید باید به این عوامل توجه نمود.

  • ظرفیت و اندازه خنک کننده: ظرفیت خنک کن روغن هیدرولیک عامل مهمی است که توانایی آن را در دفع موثر گرما تعیین می کند. کولرهای بزرگتر با ظرفیت خنک کنندگی بالاتر معمولاً کارآمدتر هستند اما می توانند گران تر نیز باشند.
  • طراحی مبدل حرارتی: طراحی مبدل حرارتی، از جمله نوع پره ها، لوله ها و پیکربندی کلی، بر راندمان انتقال حرارت تأثیر می گذارد. طرح‌های باله‌ای یا فین دار در یک خنک کن روغن هیدرولیک که سطح تبادل حرارتی را به حداکثر می‌رسانند و جریان هوا یا آب را دچار آشفتگی یا اغتشاش می کنند، عموماً کارآمدتر هستند.
  • نرخ جریان: سرعت جریان سیال هیدرولیک از طریق کولر بر راندمان خنک کن روغن هیدرولیک تأثیر می گذارد. سرعت جریان مناسب برای اطمینان از انتقال حرارت کارآمد و جلوگیری از گرمای بیش از حد ضروری است. جریان ناکافی می تواند منجر به عملکرد ضعیف خنک کننده شود.
  • محیط خنک کننده: محیطی که برای خنک کردن استفاده می شود، مانند هوا یا آب، نقش بسزایی در کارایی دارد. سیستم‌های خنک‌کننده هوا معمولاً هزینه کمتری دارند و نصب آن‌ها ساده‌تر است، در حالی که سیستم‌های خنک‌کننده با آب می‌توانند کارایی بالاتری داشته باشند، اما ممکن است به لوله‌کشی و نگهداری اضافی نیاز داشته باشند.
  • دمای کارکرد: دمای سیال هیدرولیک و دمای محیط در محیطی که کولر در آن کار می کند می تواند بر کارایی آن تأثیر بگذارد. خنک کن هایی که برای کنترل شرایط دمای بالا طراحی شده اند به دلیل مواد و مهندسی مورد نیاز عموماً گران تر هستند. 
  • رسانایی حرارتی مواد: مواد به کار رفته در ساخت کولر شامل پره ها، لوله ها و محفظه بر راندمان انتقال حرارت تاثیر می گذارد. مواد با رسانایی حرارتی بالاتر در انتقال گرما بهتر هستند و می توانند عملکرد خنک کنندگی بهتری داشته باشند. 
  • افت فشار: افت فشار در خنک کن روغن هیدرولیک می تواند بر راندمان کلی سیستم هیدرولیک تأثیر بگذارد. افت فشار بیش از حد می تواند منجر به کاهش عملکرد سیستم شود، بنابراین انتخاب یک خنک کننده با طراحی مناسب برای به حداقل رساندن افت فشار مهم است. 
  • تعمیر و نگهداری و تمیز کردن: نگهداری و تمیز کردن منظم برای حفظ کارایی خنک کننده روغن هیدرولیک ضروری است. برخی از کولرها با ویژگی‌هایی طراحی شده‌اند که تمیز کردن و نگهداری را آسان‌تر می‌کنند که می‌تواند بر اثربخشی و طول عمر کلی آنها تأثیر بگذارد. 
  • نام تجاری و کیفیت: شهرت سازنده و کیفیت مواد به کار رفته در ساخت کولر می تواند بر کارایی و قیمت آن تأثیر بگذارد. کولرهای با کیفیت بالا از سازندگان معتبر معمولاً عملکرد بهتری دارند و طول عمر بیشتری دارند، اما می توانند هزینه بیشتری نیز داشته باشند. 
  • یکپارچه سازی و نصب: سهولت ادغام با سیستم هیدرولیک و فرآیند نصب می تواند بر راندمان و هزینه کلی تأثیر بگذارد. سیستم هایی که برای نصب پیچیده تر هستند ممکن است به هزینه های نیروی کار اضافی نیاز داشته باشند.
  •  ویژگی های اضافی: برخی از خنک کننده های روغن هیدرولیک دارای ویژگی های اضافی مانند سنسورهای دما، فن های قابل تنظیم و سیستم های کنترل هستند. 
  • نوع سیستم خنک کاری: قیمت مبدل حرارتی روغن آب خنک با نوع هوا خنک فرق داشته و برای یک نرخ انتقال حرارت یکسان، نوع مبدل حرارتی روغن آب خنک قیمت پایین تری دارد.
  • دمای ورودی و خروجی روغن: هر چه قدر دمای ورودی روغن بیشتر باشد، نیاز است تا سطح تبادل حرارتی و در نتیجه نرخ انتقال حرارت به بیشینه خود برد. در این صورت ابعاد مبدل خنک کن روغن هیدرولیک بیشتر و قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود.
  • دمای محیط و دمای ورودی آب: در مناطقی که گرم سیر است، دمای محیط باعث پایین آمدن بازده انتقال حرارت چه در مبدل حرارتی روغن هوا خنک و چه در مبدل حرارتی روغن آب خنک خواهد شد. لذا در این محیط ها ابعاد مبدل حرارتی روغن مورد نیاز باید مقداری بالاتر انتخاب شود. این محیط ها در قیمت تمام شده مبدل حرارتی تأثیر گذار است.

در حالی که این ویژگی ها می توانند عملکرد را افزایش دهند، می توانند به قیمت بالاتر نیز کمک کنند. مهم است که این عوامل را بر اساس کاربرد و الزامات خاص خود به دقت در نظر بگیرید. تعادل راندمان و هزینه برای انتخاب خنک کن روغن هیدرولیک مناسب برای نیازهای شما ضروری است.

شرکت ویرا تجهیز صنعت تولید کننده مبدل خنک کننده روغن هیدرولیک 

شرکت ویرا تجهیز صنعت، به دلیل نیاز صنایع مختلف به خنک کن روغن های هیدرولیک، در سال های اخیر اقدام به تولید انواع مبدل خنک کننده روغن هیدرولیک به صورت آب خنک و هوا خنک کرده است. برای دریافت کاتالوگ محصولات و استفاده از مشاوره های تخصصی رایگان کارشناسان واحد فروش ما می توانید از طریق واتساپ و یا شماره تلفن های مندرج در سایت، اقدام نمایید.

سوالات متدوال 

از خنک کن روغن هیدرولیک پوسته و لوله در چه دستگاه هایی استفاده می شود؟

از خنک کن روغن هیدرولیک پوسته و لوله برای خنک کاری روغن در دستگاه هایی نظیر تزریق پلاستیک، پرس هیدرولیک، بیل های مکانیکی و هر دستگاهی که در آن روغن هیدرولیک جریان داشته و داغ می شود، استفاده می گردد.

خنک کن های روغن هیدرولیک تولیدی ویرا تجهیز صنعت، چند پاس هستند؟

خنک کن های روغن هیدرولیک تولیدی شرکت ویرا تجهیز صنعت به صورت پوسته و لوله و دو پاس بوده و لوله های داخلی به صورت دو سر باز تولید می گردند ( U شکل نیستند ). در صورت سفارش، امکان تولید به صورت چند پاس ( 4 پاس، 6 پاس و … )  نیز وجود دارد.

لوله های داخلی مورد استفاده در خنک کن های روغن هیدرولیک از چه جنسی هستند؟

جنس لوله های داخلی مبدل های تولیدی در حال استاندارد، از مس با قطر 3/8 اینچ با ضخامت 0.9 میلی متر می باشد. در صورت سفارش، امکان تولید با قطر های مختلف از جمله 1/4، 1/2 و 5/8 اینچ و از جنس های دیگر نظیر استیل ضد زنگ وجود دارد.

خنک کن های روغن هیدرولیک در چه فشار و دمای کاری کار می کنند؟

دمای کاری خنک کن روغن هیدرولیک پوسته و لوله برای ورودی روغن 60 الی 70 درجه سانتی گراد و برای ورودی آب 20 الی 25 درجه سانتی گراد بوده و فشار کاری مبدل ها 10 بار می باشد.

حداکثر فشار و حداکثر دمای قابل تحمل خنک کن های روغن هیدرولیک چند بار و چند درجه سانتی گراد است؟

حداکثر فشار قابل تحمل ( فشار هیدرو استاتیک روغن ) 30 بار و حداکثر دمای قبل تحمل 120 درجه سانتی گراد می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟
همین الان با ما تماس بگیرید

همکاران ما در مجموعه ویرا تجهیز صنعت آماده پاسخگویی به سوالات شما و ارائه مشاوره های فنی و تخصصی برای خدمات ارائه شده در این مجموعه می باشند