1. خانه
  2. -
  3. مبدل حرارتی
  4. -
  5. روغن سرد کن ( سرد کن روغن هیدرولیک )

برای دریافت کاتالوگ محصولات روی لینک زیر کلیک نمایید.

در صورت نیاز به مشاوره رایگان، می توانید با شماره تماس های شرکت، تماس حاصل فرمایید.

روغن سرد کن ( سرد کن روغن هیدرولیک )

روغن صنعتی یکی از سیالات پرکاربرد در صنایع بالادستی است. تجهیزات پرس هیدرولیک و تجهیزات دوار از جمله دستگه هایی است که روغن نقش مهمی را به عنوان انتقال دهنده نیرو و روان کار ایفا می کند. روغن صنعتی اغلب در اثر اصطکاک و قرارگیری در فشار زیاد، دچار افزایش دما شده و در صورت توالی این فرایند بسیاری از خواص فیزیکی و مکانیکی خود را از دست داده و باعث کاهش طول عمر خود و سایر تجهیزات می گردد. بر این اساس در این صنایع از یک دستگاه روغن سردکن برای نگه داشتن دمای روغن در نقطه تعادل استفاده می کنند. 

روغن سرد کن

انواع روغن سرد کن 

روغن سرد کن که نام دیگر آن مبدل حرارتی روغن است، اغلب به دو صورت مبدل حرارتی آب و روغن و مبدل حرارتی روغن هوا خنک تولید و به کار گرفته می شود:

  • مبدل حرارتی آب و روغن: این روغن سرد کن یک نوع مبدل حرارتی است که از یک پوسته و تعدادی تیوب ساخته می شود. در این مبدل حرارتی، آب به عنوان سیال خنک کننده در داخل لوله های مسی و روغن به عنوان سیال خنک شونده در داخل پوسته و روی لوله های مسی بدون تماس با آب جریان پیدا می کنند. مبدل حرارتی آب و روغن یکی از پرکاربرد ترین و کم هزینه ترین روغن سرد کن در اغلب کارگاه های صنعتی از جمله کارگاه های دستگاه تزریق پلاستیک کاربرد دارند. به مبدل حرارتی آب و روغن، مبدل حرارتی پوسته و لوله آب خنک نیز گفته می شود.
  • مبدل حرارتی روغن هوا خنک: در این روغن سرد کن، هوا به عنوان سیال خنک کننده توسط فن های دمنده و یا مکنده به صورت عمود بر کویل های حاوی روغن دمیده می شود. جریان هوا در این روغن سرد کن می تواند به صورت اجباری ( دارای فن ) و یا به صورت اختیاری ( بدون فن ) باشد. به دلیل اینکه هوا نسبت به آب دارای ظرفیت گرمایی ویژه و چگالی پایین تری است لذا برای افزایش نرخ تبادل حرارتی از تعداد زیادی فین ( پره ) روی کویل های روغن استفاده می کنند. این امر سطح تبادل حرارتی را افزایش می دهد. به دلیل پیچیدگی های ساخت بالا و نکات طراحی، این مبدل حرارتی نسبت به مبدل حرارتی آب و روغن قیمت بالاتری دارد. به مبدل حرارتی روغن هوا خنک، رادیاتور روغن سرد کن نیز گفته می شود.
سرد کن روغن هیدرولیک

کاربرد سرد کن روغن هیدرولیک 

سرد کن روغن هیدرولیک یک نوع مبدل حرارتی است که در تمام مدار هایی که روغن هیدرولیک جریان داشته و تحت فشار های بالا قرار می گیرد، استفاده می شود. از جمله کاربرد های سرد کن روغن هیدرولیک می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • خنک کاری روغن هیدرولیک در دستگاه های پرس هیدرولیک
  • خنک کاری روغن در دستگاه قالب تزریقی ( دستگاه تزریق پلاستیک )
  • خنک کاری روغن در کمپرسور های اسکرو و ..
  • خنک کاری روغن داغ دستگاه پاور پک
  • و …

مطالعه بیشتر: خنک کن روغن دستگاه تزریق پلاستیک 

رادیاتور روغن سرد کن

همان طور که اشاره شد، نام دیگر مبدل حرارتی روغن هوا خنک، رادیاتور روغن سرد کن می باشد. رادیاتور روغن سرد کن می تواند به دو صورت فن دار ( جریان هوای اجباری ) و بدون فن ( جریان هوای اختیاری ) ساخته شود. رادیاتور روغن سرد کن اغلب برای خنک کاری روغن کمپرسور های اسکرو به کار گرفته می شود. در کمپرسور های اسکرو روغن روان کار موجود در یاتاقان ها دچار افزایش دما شده و ممکن است در صورت توالی فرایند، ویسکوزیته آن کاهش یافته و دچار اکسیداسیون شود. برای حفظ دمای تعادل در این دستگاه از رادیاتور روغن سردکن استفاده می شود. در شکل زیر یک نمونه از این دستگاه نشان داده شده است.

رادیاتور سرد کن روغن هیدرولیک 

روغن های هیدرولیک بخشی از روغن های صنعتی هستند که اغلب برای انتقال نیرو در دستگاه های پاورپک و پرس هیدرولیک استفاده می شوند. این روغن نیز در اثر اصطکاک و تحمل فشار های بالا دچار افزایش دما می گردد. لذا از رادیاتور روغن سرد کن هیدرولیک برای خنک کاری و حفظ دمای تعادل در مدار روغن استفاده می گردد. معمولا رادیاتور روغن هیدرولیک در هر چیزی که در آن روغن داغ وجود دارد مورد استفاده قرار می‌ گیرد.  بیشترین مصرف رادیاتور روغن سردکن هیدرولیک در دستگاه های پرس سنگین، انواع ماشین آلات صنعتی، دستگاه های تزریق و دایکاست، واشرهای قدرت و موتورهاتمامی ماشین آلاتی که نیاز به سیستم خنک کاری دارند، کاربرد فراوانی دارند.

رادیاتور روغن سرد کن

قیمت و خرید روغن سرد کن 

قیمت یک سرد کن روغن هیدرولیک به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله این عوامل که هنگام خرید روغن سرد کن باید رعایت کرد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • شرایط محیطی: شرایط محیطی یکی از عوامل مهم در تعیین نوع سرد کن روغن هیدرولیک است. نوع روغن سرد کن بستگی زیادی به نرخ انتقال حرارت مورد نیاز، شرایط محیطی و فشار و دمای روغن ورودی دارد. به ازای یک نرخ انتقال حرارت یکسان، روغن سرد کن آب خنک از قیمت پایین تری نسبت به روغن سرد کن هوا خنک برخوردار است. در صورتی که محیط اطراف طوری باشد که امکان استفاده از آب به عنوان خنک کننده نبوده و یا استفاده از آن مقرون به صرفه نیست. در این صورت سرد کن  هوا خنک، گزینه مناسبی برای خنک کاری خواهد بود.
  • دبی روغن: دبی یکی از عوامل مهم در تعیین بار حرارتی مورد نیاز برای خنک کاری روغن است. هر چه دبی ورودی به سرد کن  بیشتر باشد، نرخ تبادل حرارتی مورد نیاز نیز بیشتر خواهد بود. این امر موجب بزرگ شدن ابعاد مبدل حرارتی شده و قیمت آن را افزایش خواهد داد.
  • دمای ورودی و خروجی روغن: هر چه دمای ورودی روغن بیشتر بوده و از طرف دیگر دمای خروجی مورد نیاز پایین تر باشد، اختلاف دمای ورودی و خروجی به بیشترین مقدار ممکن رسیده و در نتیجه برای خنک کاری روغن، به نرخ انتقال حرارت بالا نیاز است. این امر موجب نیاز به مبدل حرارتی با ابعاد بزرگ و در نتیجه قیمت تمام شده بالاست.
  • طراحی داخلی: در سرد کن روغن هیدرولیک آب خنک استفاده از لوله های مسی با کیفیت و استفاده از بافل ها در برابر جریان روغن هیدرولیک باعث افزایش نرخ انتقال حرارت می گردد. در سرد کن هوا خنک نیز، استفاده از فن های دمنده و یا مکنده با کیفیت، استفاده از تعداد زیادی فین ( پره ) موجب ایجاد جریان مغشوش در هوا شده و نرخ انتقال حرارت را بالا می برد. این اجزا می توانند قیمت تمام شده سرد کن را بالا ببرند.
  • فن دار یا بدون فن: روغن سرد کن هوا خنک یا رادیاتور روغن هیدرولیک می تواند توسط یک فن و یا بدون فن توسط جریان هوای آزاد خنک گردد. نرخ انتقال حرارت در نوع فن دار به دلیل بالا بودن سرعت جریان هوا و ایجاد جریان توروبلانس، زیاد بوده و به همین دلیل قیمت بالاتری نیز دارد.
  • برند: همواره برند ها یکی از عوامل موثر در قیمت بوده اند. چرا که برند خوب نشان گر طراحی مناسب و بازدهی بالای مبدل های حرارتی است.

ویرا تجهیز صنعت تولید کننده انواع سرد کن روغن هیدرولیک

کارخانه شرکت ویرا تجهیز صنعت، به عنوان تولید کننده های سردکن روغن هیدرولیک در شهر تبریز واقع شده و متخصصان این شرکت توانسته اند با کاهش هزینه های تولید و استفاده از مواد اولیه با کیفیت، انواع سرد کن روغن هیدرولیک را در نوع آب خنک و هوا خنک تولید نمایند.

برای خرید انواع سرد کن روغن هیدرولیک در تبریز و سایر شهر های ایران می توانید با کارشناسان واحد فروش شرکت تماس گرفته و علاوه بر کاتالوگ های فنی، مشاوره های لازم را دریافت نمایید. مشاوران شرکت سعی می کنند با ارائه توضیحات کافی، شما را در انتخاب نوع سردکن روغن هیدرولیک مناسب راهنمایی کنند.

سوالات متدوال 

از روغن سرد کن پوسته و لوله در چه دستگاه هایی استفاده می شود؟

از روغن سرد کن پوسته و لوله برای خنک کاری روغن هیدرولیک در دستگاه هایی نظیر تزریق پلاستیک، پرس هیدرولیک، بیل های مکانیکی و هر دستگاهی که در آن روغن هیدرولیک جریان داشته و داغ می شود، استفاده می گردد.

روغن سرد کن های تولیدی ویرا تجهیز صنعت، چند پاس هستند؟

روغن سرد کن های تولیدی شرکت ویرا تجهیز صنعت به صورت پوسته و لوله و دو پاس بوده و لوله های داخلی به صورت دو سر باز تولید می گردند ( U شکل نیستند ). در صورت سفارش، امکان تولید به صورت چند پاس ( 4 پاس، 6 پاس و … )  نیز وجود دارد.

لوله های داخلی مورد استفاده در روغن سردکن هیدرولیک از چه جنسی هستند؟

جنس لوله های داخلی روغن سرد کن ها در حال استاندارد، از مس با قطر 3/8 اینچ با ضخامت 0.9 میلی متر می باشد. در صورت سفارش، امکان تولید با قطر های مختلف از جمله 1/4، 1/2 و 5/8 اینچ و از جنس های دیگر نظیر استیل ضد زنگ وجود دارد.

روغن سرد کن های هیدرولیک تولیدی شرکت در چه فشار و دمای کاری کار می کنند؟

دمای کاری روغن سرد کن پوسته و لوله برای ورودی روغن هیدرولیک 60 الی 70 درجه سانتی گراد و برای ورودی آب 20 الی 25 درجه سانتی گراد بوده و فشار کاری مبدل ها 10 بار می باشد.

حداکثر فشار و حداکثر دمای قابل تحمل روغن سرد کن های هیدرولیک چند بار و چند درجه سانتی گراد است؟

حداکثر فشار قابل تحمل ( فشار هیدرو استاتیک روغن ) 30 بار و حداکثر دمای قبل تحمل 120 درجه سانتی گراد می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟
همین الان با ما تماس بگیرید

همکاران ما در مجموعه ویرا تجهیز صنعت آماده پاسخگویی به سوالات شما و ارائه مشاوره های فنی و تخصصی برای خدمات ارائه شده در این مجموعه می باشند