1. خانه
  2. -
  3. مبدل حرارتی
  4. -
  5. مبدل حرارتی روغن

برای دریافت کاتالوگ محصولات روی لینک زیر کلیک نمایید.

در صورت نیاز به مشاوره رایگان، می توانید با شماره تماس های شرکت، تماس حاصل فرمایید.

مبدل حرارتی روغن

روغن  یکی از سیالات بسیار پرکاربردی است که در طیف وسیعی از صنایع مختلف از جمله ( صنایع نیروگاهی، پالایشگاهی، فولاد، خودروسازی و … )  برای روان کاری تجهیزات، خنک کاری و انتقال نیروهای بسیار بالا استفاده می شود. این سیال در حین این فرایند ها، دچار تغییر دما ( اغلب افزایش دما ) شده و خواص فیزیکی و مکانیکی خود را از دست می دهد و قادر به انجام فرایند ها نخواهد بود. لذا در این صنایع، از مبدل های حرارتی روغن برای حفظ دمای متعادل روغن استفاده می گردد. برای حل این مشکل، مهندسان شرکت ویرا تجهیز صنعت بر آن شدند تا در سال های اخیر اقدام به تولید مبدل های حرارتی روغن با راندمان بالا کنند.

برای دریافت کاتالوگ مبدل حرارتی روغن تولیدی شرکت ویرا تجهیز صنعت، می توانید با کارشناسان واحد فروش شرکت تماس گرفته و مشاوره های لازم را برای خرید، دریافت نمایید.

مبدل حرارتی روغن داغ

همان طور که اشاره شد، افزایش دمای روغن، یکی از معضلاتی است که روغن در حین فرایند های روان کاری و انتقال نیرو دچار آن می شود. روغن داغ می تواند باعث اکسیداسیون و خوردگی تجهیزات مختلفی از جمله یاتاقان تجهیزات دوار، پمپ های رفت و برگشتی و … گردد. لذا استفاده از یک مبدل حرارتی روغن ( داغ ) برای جلوگیری از این آسیب ها و کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری تجهیزات پیشنهاد می گردد. حال با توجه به اینکه دما و فشار روغن و شرایط محیطی چگونه باشد، نوع مبدل حرارتی استفاده شده نیز متفاوت خواهد بود. در ادامه به انواع مبدل حرارتی روغن و کاربرد هر یک اشاره شده است.

انواع مبدل حرارتی روغن

مبدل های حرارتی روغن، بسته به فرایند های کار و شرایط فیزیکی روغن و شرایط محیطی در انواع مختلفی ساخته می شوند:

  • مبدل حرارتی روغن پوسته و لوله: این مبدل حرارتی یکی از پرکاربرد ترین مبدل های حرارتی در صنعت می باشد. این مبدل از یک پوسته و تعدادی لوله که اغلب از جنس مس هستند ساخته شده است. به طوری که سیال گرم ( روغن داغ ) در داخل پوسته و بیرون از لوله های مسی و سیال سرد ( اغلب آب ) در داخل لوله های مسی جریان دارند. مبدل حرارتی روغن پوسته و لوله معمولا به صورت دو پاس ( طوری که آب در طول مبدل در نصف لوله های مسی حرکت رفت داشته و پس از رسیدن به انتهای مبدل از نصف دیگر لوله های مسی به سمت ابتدای مبدل حرارتی بر می گردد ) ساخته می شود. به مبدل حرارتی روغن پوسته و لوله به طور عامیانه مبدل حرارتی آب و روغن نیز گفته می شود.
  • مبدل حرارتی روغن هوا خنک: این مبدل حرارتی نیز در اغلب صنایع از جمله در صنایع نیروگاهی و پالایشگاهی کاربرد زیادی دارد. اساس کار این مبدل حرارتی به این صورت است که روغن در یک سری از لوله ها در یک محیط آزاد جریان داشته و جریان هوا توسط فن های دمنده یا مکنده به این لوله ها برخورد می کند و باعث خنک کاری روغن می گردد. به دلیل اینکه چگالی هوا و ظرفیت گرمایی ویژه هوا نسبت به آب کمتر است لذا این مبدل نسبت به مبدل حرارتی روغن پوسته و لوله، به ازای نرخ انتقال حرارت یکسان، از حجم و ابعاد بیشتری برخوردار است. ولی در مناطقی که دسترسی به آب وجود ندارد یا استفاده از آب به صرفه نیست، از مبدل حرارتی روغن هوا خنک استفاده می گردد.
انواع مبدل حرارتی روغن

مبدل حرارتی خنک کننده روغن 

مبدل حرارتی روغن می تواند به دو صورت ( هم برای گرمایش و هم سرمایش روغن ) استفاده گردد. در مواردی که دمای روغن بیش از حد پایین می آید، ویسکوزیته آن افزایش یافته و عملا سیالیت خود را از دست میدهد در این موارد نیاز است روغن توسط یک مبدل حرارتی گرم شده و به دمای متعادل بازگردد.

اما افزایش دمای روغن اتفاقی است که این سیال در اغلب فرایند ها بیشتر از کاهش دما، دچار آن می شود و نیاز است که روغن داغ، توسط یک مبدل حرارتی روغن خنک گردد. به این نوع مبدل، مبدل حرارتی خنک کننده روغن نیز گفته می شود.

مبدل حرارتی روغن هیدرولیک 

روغن هیدرولیک یکی از انواع روغن های صنعتی است که می توان علاوه بر در روان کاری تجهیزات برای انتقال نیرو نیز استفاده نمود. به طور خلاصه می توان گفت که روغن هیدرولیک جزء روغن های صنعتی است که بیشتر در سیستم های هیدرولیک، نظیر جک هیدرولیک، ترمز و … استفاده می شود. روغن هیدرولیک در مقایسه با سایر روغن های صنعتی باید دارای درصد خلوص بالا و مقاوم در برابر اکسیداسیون باشد.

در سیستم های هیدرولیک نیز، روغنی که در فرایند های پرس و انتقال نیرو استفاده می شود، در اثر ایجاد فشار روی روغن و وجود اصطکاک بین ذرات و دیواره ها، دچار افزایش دما شده و ممکن است خواص فیزیکی خود را در کوتاه مدت از دست بدهد. علی الخصوص که در دماهای بالا امکان اکسیداسیون به حداکثر می رسد. لذا برای حفط دمای تعادل روغن در سیستم های هیدرولیکی، از مبدل حرارتی روغن هیدرولیک استفاده می گردد. به طور نمونه می توان، به مبدل حرارتی روغن پوسته و لوله استفاده شده در دستگاه های تزریق پلاستیک اشاره کرد.

راندمان مبدل حرارتی روغن

راندمان مبدل حرارتی روغن، می تواند عامل مهمی در انتخاب مبدل حرارتی مورد نیاز باشد.  به طور کلی در صورتی که بتوان جریان سیال را دچار اغتشاش کنیم، نرخ انتقال حرارت و در نتیجه راندمان مبدل افزایش خواهد یافت. در ادامه راه کار هایی برای افزایش راندمان انواع مبدل حرارتی روغن پیشنهاد شده است:

  • مبدل حرارتی روغن پوسته و لوله: در این نوع مبدل، برای افزایش راندمان، از بافل ها ( نیم صفحه ) روی لوله های مسی و در مسیر جریان روغن استفاده می گردد. این بافل ها همانند شکل زیر در فواصل معین داخل مبدل پوسته و لوله قرار میگیرند و باعث می شوند، سطح تبادل حرارتی و همچنین ضریب انتقال حرارت به حداکثر برسد.
  • مبدل حرارتی روغن هوا خنک: در این نوع مبدل ها، ایجاد اغتشاش در جریان هوا اهمیت دارد. با استفاده از فن های دمنده و مکنده می توان سرعت جریان هوا و همچنین ضریب انتقال حرارت آن را افزایش داد. از طرفی روی لوله های حاوی روغن پره ( فین ) هایی نصب می گردد که باعث افزایش سطح تبادل حرارتی روغن با هوا می گردد.
راندمان مبدل حرارتی روغن ( فین و بافل )

قیمت و خرید مبدل حرارتی روغن 

عوامل گوناگونی در قیمت یک مبدل حرارتی روغن تأثیر دارند که هنگام خرید مبدل حرارتی روغن باید به آن توجه داشت. از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع مبدل حرارتی روغن: در صورتی که مبدل مورد استفاده از نوع هوا خنک باشد، با توجه به اینکه به ازای نرخ انتقال حرارت یکسان، ابعاد بیشتری نسبت به مبدل حرارتی روغن پوسته و لوله دارد، از قیمت اولیه بالاتری برخوردار است. اما از سمت دیگر هزینه های جانبی یک مبدل حرارتی روغن هوا خنک به نسبت کمتر است.
  • دبی، فشار و دمای روغن: هر چقدر خواص فیزیکی روغن اعم از دما، فشار و دبی آن بیشتر باشد، برای رساندن دمای روغن به یک مقدار خاص، باید نرخ انتقال حرارت بیشتری صورت بگیرد. نرخ انتقال حرارت بالا، نیاز به راندمان بالا و سطح تبادل حرارتی بالا نیز دارد. این عوامل باعث افزایش ابعاد مبدل حرارتی روغن و در نتیجه قیمت آن خواهد شد.
  • جنس مواد اولیه: در صورتی که از مواد اولیه با کیفیت استفاده گردد، مبدل حرارتی روغن طول عمر بیشتری خواهد داشت. این عامل روی قیمت مبدل حرارتی تاثیر گذار است.
  • سطح تبادل حرارتی: در صورتی که سطح تبادل حرارتی به حداکثر مقدار خود برسد ( چه افزایش تعداد لوله های مسی در مبدل های پوسته و چه داشتن فین در مبدل های هوا خنک ) علاوه بر افزایش نرخ انتقال حرارت، ابعاد مبدل حرارتی را نیز بیشتر خواهد کرد. هر چه ابعاد بزرگ تر باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.
  • طراحی داخلی مبدل حرارتی و راندمان: استفاده از نکات فنی و قطعات خاص از عواملی هستند که می تواند علاوه بر افزایش راندمان مبدل حرارتی، هزینه مواد اولیه مبدل حرارتی را نیز افزایش دهد. افزایش راندمان مبدل حرارتی روغن، باعث افزایش قیمت آن خواهد شد.
  • برند مبدل حرارتی: برند تولید کننده معتبر به دلیل داشتن کیفیت مورد قبول، همواره مورد حمایت مصرف کننده ها و کارخانجات بوده است. لذا این امر در قیمت مبدل حرارتی یکی از عوامل تاثیر گذار است.

شرکت ویرا تجهیز صنعت تولید کننده مبدل حرارتی روغن

شرکت ویرا تجهیز صنعت، به عنوان یکی از تولید کنندگان مبدل حرارتی روغن سعی نموده است با کاهش هزینه های تولید و افزایش کیفیت مواد اولیه، مبدل های حرارتی روغن متناسب با نیاز صنایع و کارخانجات را با قیمت مناسب ارائه نماید.

شما می توانید برای خرید و سفارش مبدل حرارتی روغن مورد نیاز خود در سرتاسر کشور، با کارشناسان واحد فروش ما تماس گرفته و ضمن دریافت کاتالوگ محصولات و مشاوره های لازم، کالای خود را در اسرع وقت و با هزینه پایین تر در محل کارخانه خود دریافت نمایید.