1. خانه
  2. -
  3. مبدل حرارتی
  4. -
  5. مبدل حرارتی پوسته و لوله
  6. -
  7. مبدل حرارتی استخر

مبدل حرارتی استخر

مبدل حرارتی استخر یکی از مهم ترین قسمت های استخرهای تفریحی، درمانی، غواصی و جکوزی می‌باشد. مبدل حرارتی استخر، وظیفه گرمایش آب و یا نگهداشتن دمای آب در یک مقدار معین را بر عهده دارد. برای خرید مبدل حرارتی استخر و دریافت کاتالوگ محصولات می توانید با کارشناسان ما در واحد فروش تماس گرفته و مشاوره رایگان دریافت نمایید.

مبدل حرارتی استخر

راهنمای خرید مبدل حرارتی استخر

در هنگام خرید و انتخاب مبدل حرارتی استخر، ممکن است با سوالات زیر مواجه شوید:

  • نوع مبدل حرارتی مورد استفاده
  • با توجه شرایط محیطی استخر ( استخر سرپوشیده، سر باز)، چه توانی برای مبدل حرارتی مناسب است؟
  • اختلاف دمای آب ورودی و خروجی به استخر چقدر است و چه تأثیری در انتخاب مبدل حرارتی دارد؟
  • مدت زمان گرمایش استخر چقدر است؟
  • به چه تعداد مبدل حرارتی نیاز دارید؟

در ادامه قصد داریم نحوه خرید و انتخاب یک مبدل حرارتی مناسب استخر را تشریح کنیم:

مبدل حرارتی مناسب استخر

مبدل حرارتی پوسته و لوله استیل به دلیل توانایی تحمل دمایی و فشار بالا و مقاومت در برابر خوردگی یکی از بهترین گزینه ها برای گرمایش آب استخر هستند.

در مبدل حرارتی پوسته و لوله، آب استخر در لوله های داخلی و آب گرم دیگ بخار در بیرون لوله های داخلی و در داخل پوسته جریان دارد. بدین ترتیب بدون ادغام آب دیگ بخار و آب استخر، ، انتقال حرارت بین این دو سیال انجام می گیرد.از دیگر مزایای استفاده از مبدل حرارتی پوسته و لوله در استخر می توان به امکان تمیز کاری و اسید شویی داخلی راحت تر نسبت به سایر مبدل های حرارتی اشاره کرد.

در مبدل های حرارتی پوسته و لوله، جنس لوله های داخلی می تواند از استیل ضد زنگ و یا مس انتخاب گردد. علی رغم اینکه مس، ضریب انتقال حرارت بالایی نسبت به سایر مواد دارد ولی به دلیل چند ویژگی مهم زیر، از استیل ضد زنگ برای ساخت پوسته و لوله های داخلی مبدل حرارتی استفاده می گردد:

  • استیل ضد زنگ مقاومت بالایی در برابر خوردگی مواد شیمایی، گاز های موجود در آب استخر (کلر) دارد. لذا این نوع مبدل طول عمر بالایی نسبت به نوع مس دارد.
  • مبدل حرارتی استیل خیلی کمتر در معرض رسوب گذاری می گردند و در نتیجه امکان سوراخ شدن و نشتی در این مبدل های حرارتی به مراتب کمتر است.
  • وزن و ابعاد مبدل حرارتی استیل نسبت به نوع مس، کمتر است و این عامل باعث اشغال فضای کمتر و راحتی نصب آن می گردد.
مبدل حرارتی مناسب استخر

نحوه نصب مبدل حرارتی استخر

مبدل های حرارتی همیشه باید بر اساس منوال و دستور العمل سازندگان نصب گردد. ولی به طور کلی برای داشتن نرخ انتقال حرارت بالا، جریان ورودی آب بویلر و استخر باید در خلاف جهت هم ( جریان ناهمسو ) باشد. شکل شماتیک نحوه نصب مبدل حرارتی پوسته و لوله نشان داده شده است.

به طور معمول جریان آب گرم بویلر با دمای 80 درجه سانتی گراد وارد مبدل حرارتی می شود و جریان آب استخر نیز با توجه به شرایط محیطی با دمای 15 الی 20 درجه سانتی گراد وارد مبدل حرارتی می گردد. این دو جریان بعد از انتقال حرارت از مبدل حرارتی خارج شده به طوری که معمولا دمای جریان آب استخر بعد از خروج  بین 27 الی 30 درجه سانتی گراد می باشد.

به دلیل وجود املاح در آب، آب استخر قبل از ورود به مبدل حرارتی از فیلتر رد شده و افت فشار ناشی از گذر از لوله های پیچ در پیج، توسط یک پمپ رفع می گردد تا از سرعت و فشار آن کاسته نشود. 

محل نصب مبدل حرارتی پوسته و لوله استخر بعد از سیستم پمپ و فیلتراسیون و قبل از مرحله ضد عفونی کردن استخر می باشد. به طور معمول برای اشغال فضای کم و سهولت در هواگیری، بهتر است مبدل حرارتی استخر به صورت عمودی روی دیوار نصب گردد. 

نصب مبدل حرارتی استخر

نکات مهم در نصب و راه اندازی مبدل حرارتی استخر

  • توصیه می شود برای نصب مبدل حرارتی از براکت های موجود روی محصول برای نصب و نگهداشتن آن روی دیوار یا زمین استفاده گردد.
  • مبدل حرارتی پوسته و لوله استخر باید بعد از سیستم فیلتراسیون و پمپ آب استخر نصب گردد.
  • مبدل حرارتی باید بر طبق الگوی جریان ناهمسو برای داشتن نرخ انتقال حرارت بالا نصب گردد.
  • مبدل حرارتی استخر را در معرض فشار بیشتر از 6 بار و دمای بیشتر از 200 درجه سانتی گراد قرار ندهید.
  • هنگام راه اندازی، شیر های ورودی را به تدریج باز کرده تا فشار کم کم بالا برود.
  • جریان سیال گرم را بعد از ورود جریان سیال سرد به مبدل حرارتی، ایجاد کنید.
  • در حین راه اندازی، تمامی اتصالات را چک نمایید تا از عدم نشتی اطمینان حاصل نمایید.

محاسبات انتخاب مبدل حرارتی استخر

  • برای انتخاب مبدل حرارتی پوسته و لوله مناسب استخر، نرخ انتقال حرارت از دست رفته در سطح استخر در یک زمان معین باید محاسبه گردد. این نرخ انتقال حرارت باید در مبدل حرارتی جبران گردد.دو نوع انتقال حرارت از دست رفته در استخر داریم یکی به دلیل انتقال حرارت مابین ذرات آب استخر اتفاق می افتد و یکی به دلیل انتقال حرارت گرمای آب به هوا می باشد. در صورتی که انتقال حرارت نوع اول را Q1 و نرخ انتقال حرارت نوع دوم را با Q2 نشان دهیم نحوه محاسبه این دو مورد به صورت زیر خواهد بود:

Q1=1000*V*(Tf-Ti)/t

  • که در آن:V: حجم آب استخر ( متر مکعب )Tf: دمای نهایی آب استخر ( درجه سانتی گراد)Ti: دمای اولیه آب استخر ( درجه سانتی گراد )t: مدت زمان مورد نیاز برای رسیدن دمای آب به دمای نهایی ( ساعت )Q1: نرخ انتقال حرارت ( کیلو کالری بر ساعت )هر چه قدر در مدت زمان کوتاهی بخواهید استخر خود را گرم گنید، به مقدار انتقال حرارت زیادی نیازی خواهید داشت و در نتیجه ابعاد مبدل حرارتی بزرگتر خواهد بود. بر حسب معمول مدت زمان 12 ساعت و یا 24 ساعت برای راه اندازی استخر مناسب هستند.دمای نهایی استاندارد استخر نیز با استفاده از جدول زیر تعیین می گردد.

برای محاسبه نرخ انتقال حرارت از دست رفته از سطح آب (Q2)، توجه به وضعیت دمای هوای روی آب مهم است. هر چه قدر اختلاف دمای هوا با دمای آب بیشتر باشد نرخ انتقال حرارت نیز بیشتر خواهد بود. در جدول زیر نرخ انتقال حرارت به ازای هر متر مربع آب، نسبت به اختلاف دمای هوا و آب آورده شده است.

با ضرب مساحت استخر در اتلاف گرمایی به ازای واحد سطح در جدول فوق می توانید، نرخ انتقال حرارت آب به هوا را برای کل استخر، استخراج کنید.

جدول فوق برای یک استخر رو باز بر اساس سرعت وزش باد بین 5 الی 8 کیلومتر بر ساعت ارائه شده است. برای استخر های سرپوشیده باید مقادیر جدول در عدد 0.75 ضرب شوند. ولی برای استخر های رو باز در صورتی که سرعت وزش باد بین 8 الی 16 کیلومتر بر ساعت باشد اعداد فوق در 1.25 و برای سرعت های بالای 16 کیلو متر بر ساعت اعداد فوق در 2 باید ضرب شوند.

نهایتا نرخ انتقال حرارت کلی از جمع مقادیر Q1 و Q2 به دست آمده و با یک ضرب اطمینان 1.1 به صورت زیر محاسبه می گردد.

Q_total= 1.1*(Q1+Q2)

بعد از محاسبه عدد فوق و با داشتن سایر پارامتر ها از جمله دبی آب استخر و دبی آب دیگ بخار می توانید با استفاده از کاتالوگ های برند های مختلف، مبدل حرارتی مناسب برای استخر خود را انتخاب نمایید.

مبدل حرارتی استخر فلنج دار یا بدون فلنج

یکی از موارد مهمی که در خرید مبدل حرارتی استخر باید به آن توجه نمود، امکان تمیز کاری فیزیکی لوله های داخلی مبدل حرارتی پوسته و لوله می باشد. یکی از مزایای مبدل های پوسته و لوله فلنج دار این است که امکان باز شدن مبدل از طرفین برای تمیز کاری فیزکی لوله های داخلی وجود دارد.

اگر نگهداري استخر به صورت اصولي انجام گیرد و انواع رسوب و مواد زائد به مبدل حرارتی وارد نشود، از مبدل حرارتی ساده و بدون فلنج كه قیمت پایینی دارد، استفاده مي شود. در غير اينصورت مي توان  از مبدل هاي فلنج دار استفاده نمود.

قیمت مبدل حرارتی استخر

قیمت مبدل حرارتی استخر تأثیر پذیرفته از مقادیر زیر می باشد.

  • نرخ انتقال حرارت کلی استخر
  • دبی ورودی آب استخر به مبدل حرارتی
  • دبی ورودی آب دیگ بخار به مبدل حرارتی
  • جنس لوله ها
  • فشار کاری سیالات

هر چه مقادیر فوق بالاتر باشد، ابعاد مبدل حرارتی نیز زیاد بوده و در نتیجه قیمت بالاتری خواهد داشت. شرکت ویرا تجهیز صنعت به عنوان یکی از تولید کنندگان و عرضه کنندگان مبدل های حرارتی استخر، همواره سعی نموده است با مشاوره تخصصی در انتخاب نوع مبدل و ارائه ضمانت های لازم برای کیفیت و قیمت محصولات، نظر مشتریان خود را جلب نماید.

کاتالوگ مبدل حرارتی استخر

شرکت ویرا تجهیز صنعت عرضه کننده انواع مبدل حرارتی استخر در برند های معتبر خارجی از جمله ایمکس Emaux ، آکوامارین و برند های معتبر داخلی از جمله برند ترموپول، اطلس پول و … می باشد. برای دریافت کاتالوگ انواع مبدل حرارتی استخر و دریافت مشاوره رایگان می توانید با کارشناسان ما در واحد فروش تماس حاصل فرمایید.

( کاتالوگ مبدل حرارتی استخر )

قیمت مبدل حرارتی جکوزی

برای جکوزی نیز مانند سایر مجموعه های آبی از مبدل حرارتی پوسته و لوله استفاده می گردد. با توجه به شرایط محیطی که در جکوزی وجود دارد و همچنین دمای نهایی آب ، محاسبات نرخ انتقال حرارت برای آن متفاوت خواهد بود. در این جا نیز اثرات خوردگی و رسوب گذاری از مهم ترین پارامتر ها در انتخاب جنس مبدل حرارتی می باشد و جنس استیل ضد زنگ بهترین گزینه برای این موارد می باشد. قیمت مبدل حرارتی جکوزی با توجه به پارامتر های فوق تعیین می گردد.

قیمت و خرید مبدل حرارتی جکوزی

شرکت ویرا تجهیز صنعت، یکی از سازندگان مبدل های حرارتی پوسته و لوله در شمال غرب کشور می باشد که سعی نموده است از مواد اولیه با کیفیت از جمله لوله های مسی برند مهر اصل و استفاده از دانش متخصصان با تجربه خود، بهترین کیفیت را با گارانتی معتبر به مشتریان عزیز عرضه نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مبدل های حرارتی پوسته و لوله استخر با کارشناسان ما در واحد فروش در ارتباط باشید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید