1. خانه
  2. -
  3. مبدل حرارتی
  4. -
  5. مبدل حرارتی صفحه‌ای

مبدل حرارتی صفحه ای

مبدل حرارتی صفحه ای یکی از انواع مبدل حرارتی است که برای انتقال حرارت بین دو سیال خنک کننده و خنک شونده در فشار ها و دما های متوسط و پایین استفاده می گردد. این مبدل کاربرد بسیار زیادی در صنایع مختلف پالایشگاهی، پتروشیمی و … دارد. مبدل حرارتی صفحه ای شامل تعدادی صفحه به هم چسبیده است که سیال داغ و سرد به صورت یک درمیان داخل صفحات پخش شده و انتقال حرارت بین آن دو اتفاق می افتد. در مبدل حرارتی صفحه ای به دلیل پخش شدن جریان سیال روی صفحه، ضریب انتفال حرارت به بیشترین حد خود می رسد. شرکت ویرا تجهیز صنعت وارد کننده انواع مبدل حرارتی صفحه ای در برند های معتبر همچون دانفوس، هپاکو، کائوری و آلفا لاوال و … می باشد. برای اطلاع از انواع مبدل حرارتی صفحه ای و استعلام قیمت می توانید با کارشناسان ما در واحد فروش تماس گرفته و مشاوره رایگان دریافت نمایید.

انواع مبدل حرارتی صفحه ای ویرا تجهیز

ساختار مبدل حرارتی صفحه ای

مبدل حرارتی صفحه ای چند جزء مهم تشکیل شده است که در ادامه به کارکرد هر یک خواهیم پرداخت:
1- فریم: دو صفحه ای بزرگ و ضخیم هستند که در ابتدا و انتهای مبدل قرار دارند و وظیفه نگه داری از صفحات میانی را دارند. در اغلب مبدل ها، یکی از فریم ها ثابت بوده و فریم دیگر به دلیل امکان اضافه نمودن صفحه، به صورت متحرک می باشد.
2- صفحه یا پلیت: تعدادی صفحه نازک فلزی که اغلب از جنس استیل ضد زنگ 304 و یا 316 ساخته می شوند و به عنوان فلز واسط بین سیال داغ و سرد عمل می کنند. این صفحه ها به صورت موجی و شیار دار ساخته می شوند تا امکان حرکت سیال داخل آن ها وجود داشته باشد.
3- واشر: برای آب بندی بین صفحات استفاده می گردد و از نشتی هر دو سیال جلوگیری می کند. این واشر ها بسته به دما و نوع سیال، در برابر دمای بالا و خوردگی مقاوم ساخته می شوند.
4- نازل ها: برای ورود و خروج سیال داغ و سرد، روی فریم اصلی به صورت رزوه ای و یا پیچی نصب می گردد که لوله های خروجی می توانند به این نازل ها متصل گردند.
5- میله راهنما: یک عدد میله راهنما در زیر و یک عدد میله دیگر در بالای مبدل حرارتی صفحه ای قرار می گیرد که وظیفه نگه داشتن و ثابت نگه داشتن صفحه ها و فریم های اصلی را بر عهده دارند.

ساختار مبدل حرارتی صفحه ای

مبدل حرارتی صفحه ای چگونه کار می کند؟

انتقال حرارت در مبدل حرارتی صفحه ای بدین شکل است که جریال سیال داغ وقتی از نازل وارد مبدل حرارتی می شود، به صورت یک در میان وارد صفحات داخلی می شود و از طریق شیار های آن به سمت خروجی حرکت می کند. و از طرف دیگر جریال سیال سرد نیز چنین مسیری را طی می کند و وارد صفحات داخلی به صورت یکی در میان ( به غیر از صفحات مربوط به سیال داغ ) می شود. بدین ترتیب یک صفحه در میان سیال گرم و سرد در مبدل جریان پیدا می کنند و دو سیال از طریق صفحه واسط ما بین آن ها به تبادل حرارت می پردازند. ورود و خروج هر دو سیال طوری انتخاب می شود که سیال گرم و سرد در دو طرف هر صفحه به صورت ناهمسو جریان پیدا کرده و بیشترین میزان انتقال حرارت بین آن دو اتفاق می افتد. عامل جدا ساز بین صفحات داخلی واشر ها هستند که با چینش های مختلف در روی هر صفحه موجب ورود سیال داغ یا سرد به شیار های آن صفحه می گردند. همچنین این واشرها از نشتی مبدل حرارتی جلوگیری می کنند. همچنین وجود شیار های عمیق روی صفحات فلزی، باعث ایجاد توربولانس و آشفتی در سیال شده و میزان انتقال حرارت را به بیشترین مقدار ممکن می رساند.

انواع مبدل حرارتی صفحه ای 

  1.  مبدل حرارتی صفحه ای واشر دار یا قاب دار : در این نوع مبدل حرارتی برای آب بندی بین صفحات از واشر های پلیمری مخصوص استفاده می گردد. صفحات این نوع مبدل با استفاده از میله و پیچ و مهره های مختلف به دو فریم اصلی متصل شده و در صورت داشتن استحکام لازم، آب بندی با کیفیت بالا انجام می گیرد و از نشتی سیال به بیرون و یا اختلاط بین دو سیال جلوگیری می کند. از مزایای این نوع مبدل می توان به قابلیت اضافه یا کم کردن تعداد صفحات، توانایی تمیز کاری فیزیکی داخل صفحات و … اشاره نمود. مبدل حرارتی صفحه ای واشر دارد قابلیت کار حداکثر در فشار 25 بار و دمای بین 35 تا 220 درجه را دارد.
  2.  مبدل حرارتی صفحه ای لحیم کاری شده: در اینوع مبدل حرارتی از لحیم مس برای آب بندی بین صفحات به جای واشر استفاده می گردد. مهم ترین مزیت این نوع مبدل این است که از طریق حذف واشر، امکان نشتی را از بین می برد و برای کارکرد در فشار 30 بار و دماهای بالای 200 درجه سانتی گراد مناسب هستند. از معایب این طرح می توان به عدم امکان تمیز کاری فیزیکی رسوب بین صفحات و … اشاره نمود و باید از مواد شیمیایی استفاده نمود.
  3.  مبدل حرارتی صفحه ای جوشی: در این نوع مبدل حرارتی از جوش کاری برای آب بندی بین صفحات استفاده می گردد. از مزایای مهم این طرح می توان به قابلیت تحمل فشار تا 60 بار و دمای 350 درجه سانتی گراد اشاره نمود. این طرح معایب مبدل حرارتی صفحه ای لحیم کاری شده را نیز دارد.

مزایا و معایب مبدل حرارتی صفحه ای 

از جمله مزایای مبدل حرارتی پلیتی نسبت به سایر انواع مبدل ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارای راندمان و ضریب انتقال حرارت بالا به دلیل افزایش سطح انتقال حرارت مابین دو سیال
  • امکان کاهش یا افزایش صفحات داخلی در مبدل های حرارتی صفحه ای واشر دار، باعث می شود طبق نیاز تعداد صفحات و حجم کلی مبدل انتخاب شود.
  • استفاده از شیار های داخلی صفحات برای آشفته کردن جریان سیال داغ و در نتیجه افزایش راندمان انتقال حرارت و کاهش رسوب گیری صفحات
  • اندازه مبدل های حرارتی پلیتی نسبت به سایر مبدل ها کوچک بوده و برای فضاهای کم حجم استفاده می گردد.
  • هزینه ها ی تعمیر و نگهداری از مبدل های حرارتی صفحه ای واشر دار پایین است.

از معایب مبدل های حرارتی پلیتی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • در صورت فشرده شدن بیش از حد صفحات، امکان پارگی واشر ها و در نتیجه نشتی سیال وجود دارد.
  • برای کار در دماها و فشار های بالا مناسب نمی باشند.
  • به دلیل داشتن شیار های موجی روی صفحات، فشار سیال افت کرده و نیاز به پمپ با هد بالاتر می باشد.

قیمت و نحوه خرید مبدل حرارتی صفحه ای 

قیمت مبدل حرارتی صفحه ای بر اساس اینکه از چه نوعی ( واشر دار یا بدون واشر و یا جوشی ) و ابعاد می تواند متغیر باشد. برای خرید مبدل حرارتی صفحه ای و استعلام قیمت می توانید با کارشناسان ما در واحد فروش شرکت ویرا تجهیز صنعت تماس گرفته و مشاوره رایگان دریافت نمایید. 

واردات مبدل حرارتی صفحه ای 

شرکت ویرا تجهیز صنعت وارد کننده انواع مبدل حرارتی صفحه ای در برند های مختلف از جمله برند های دانفوس Danfoss ، هپاکو Hepaco، آلفالاوا Alpha Laval  و سایر برند های معتبر می باشد. برای استعلام قیمت و دریافت مشاوره رایگان هم اکنون می توانید با کارشناسان ما در واحد فروش تماس حاصل فرمایید.

واردات مبدل حرارتی صفحه ای دانفوس، هپاکو و آلفالاوال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید